سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتحادیه اروپا به مایکروسافت هشدار داد که در صورت عدم تمکین از حک

 اتحادیه اروپا به مایکروسافت هشدار داد که در صورت عدم تمکین از حکم کمیسیون اروپا روزانه دو میلیون یورو جریمه خواهد شد.


سرویس خبر سایت ماهنامه شبکه (شبکه آنلاین) – اتحادیه اروپا به شرکت مایکروسافت هشدار داد که ممکن است روزانه دو میلیون یورو (2.4 میلیون دلار) جریمه شود مگر اینکه اطلاعات کامل و دقیقی از جزئیات ساختار سیستم‌عامل ویندوز سرور را در اختیار رقبایش قراردهد.

این هشدار پس از محکومیت مایکروسافت در کمیسیون اروپا به اتهام نقض قانون ضد انحصار این اتحادیه صادر می‌شود. در بیانه کمیسیون اروپا تاکید شده که این شرکت هنوز تا نقطه مطلوب اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد. مایکروسافت پنج هفته دیگر فرصت دارد که به درخواست کمیسیون اروپا پاسخ مثبت دهد.

مایکروسافت این حکم را ناعادلانه خوانده و معتقد است که اجرای خواسته کمیسیون اروپا مساوی با نقض کپی رایت مایکروسافت است.

نیلی کروس (Neelie Kroes) یک مسوول کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده اعلام کرد: من به مایکروسافت همه فرصتهای ممکن را دادم تا وظایفش را برآورده سازد. هرچند که به جز پیشروی بر اساس روند قانونی و رسمی دیگر هیچ راهی باقی نمانده است.

در واکنش به این تحولات مایکروسافت گفته است: متاسفانه هربار که شرکت به درخواست‌های اتحادیه اروپا پاسخ می‌دهد، کمیسیون اهدافش را جابجا می‌کند و تغییرات دیگری را تقاضا می‌کند.

بیانیه تهدید آمیز کمیسیون اروپا پس از آن منتشر شد که یک دانشمند طرف اعتماد اتحادیه اروپا به نام Neil Barrett در گزارش شدید الحنی اطلاعات ارائه شده از سوی مایکروسافت برای برآورده ساختن تقاضاهای اروپا را مخدوش و ناکافی دانست.

در گزارش او آمده است: روند کلی استفاده از سند ارائه شده از سوی مایکروسافت بسیار نامید کننده و وقت‌گیر است و مطالعه آن کاملا بیهوده است.

وی می‌افزاید: این سند قبل از اینکه در عمل قابل استفاده باشد نیازمند یک بازبینی اساسی است.

برد اسمیت، مشاور حقوقی مایکروسافت درباره هشدار اخیر اتحادیه اروپا گفت: ما سعی می‌کنم در فرصت باقی مانده گام های دیگر برای تامین خواسته‌های جدید کمیسیون اروپا برداریم اما همزمان از حداکثر گزینه‌های حقوقی موجود در قانون اتحادیه اروپا برای اعتراض به این بیانیه استفاده خواهیم کرد.

اخطار کمیسیون اروپا با استقبال اتحادیه صنعت اطلاعات و نرم‌افزار در این اتحادیه روربرو شده است. این اتحادیه بیش از 750 شرکت نرم‌افزاری از جمله شرکت Red Hat ، توزیع کننده مشهور لینوکس را نمایندگی می‌کند.

برد اسمیت در این باره به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: ما (برای برآورده کردن خواسته‌های اتحادیه اروپا) یک نسخه جدید از ویندوز ارائه کردیم. ما یک جریمه تاریخی به این اتحادیه پرداخت کردیم و یک دسترسی بی‌سابقه به جزئیات فناوری مایکروسافت ایجاد کردیم تا همکاری با دیگر بازیگران این عرصه را ترویج و تبلیغ کنیم. اما اکنون در پاسخ به این اقدامات بیش از صد تقاضای جدید از کمیسیون اروپا دریافت کردیم.

هم‌اکنون با فرونشستن دعوای حقوقی میان مایکروسافت و RealNetworks تقریبا اکثر شاکیان خصوصی عمده این شرکت در ارتباط با سیستم‌عامل دسکتاپ ویندوز رضایت خود را اعلام کرده‌اند. این درحالی است که دعوای حقوقی میان این شرکت و دولت برخی از کشورها همچون کره جنوبی همچنان ادامه دارد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند اتخاذ مواضع سخت گیرانه از سوی اتحادیه اروپا دربرابر مایکروسافت، در فشارهایی ریشه دارد که از سوی جامعه اپن سورس برای باز کردن سورس کد ویندوز اعمال می‌شود.

طی دو سال اخیر مقامات دولتی  بعضی از کشورهای دنیا همچون چین و اتحادیه اروپا نسبت به قرارگرفتن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود بر روی ویندوز که یک پلاتفرم نرم‌افزاری توسعه داده شده از سوی یک شرکت خصوصی آمریکایی است، ابزار نگرانی کرده‌ و حتی در پاره‌ای از موارد مواضعی ملی‌گرایانه اتخاذ کرده‌اند.

این مقامات می‌کوشند همزمان با میدان دادن بیشتر به آلترناتیوهای ویندوز، مایکروسافت را برای باز کردن سورس کد ویندوز تحت فشار قراردهند.